Witajcie Misie
Dzisiaj poznacie różne środowiska życia zwierząt i dowiecie się dlaczego należy szanować drzewa.
Temat dnia Dbamy o drzewka.
Zadnie 1
Ćwiczenia klasyfikacyjne Gdzie kto mieszka?
Dziecko nazywa zwierzęta przedstawione na obrazkach i określa środowisko w których żyją.
Zadanie 2
- Nazwij miejsca, w których żyją zwierzęta przedstawione na zdjęciach ( las, łąka, staw).
- Nazwijcie zwierzęta przedstawione na zdjęciach (Wiewiórka, kret, ryba). Zaklaszcz ich nazwy (dzielenie na sylaby)
- Pokażcie, gdzie żyje -wiewiórka, gdzie- kret, a gdzie- ryba
Zadanie 3
Słuchanie opowiadania Haliny
Koszutskiej Drzewko Maciusia.
Musicie wiedzieć, że drzewka bardzo długo rosną. Łamanie gałązek młodego drzewka , niszczenie mu kory ostrym narzędziem powoduje, że drzewko usycha. A teraz zapoznajcie się z budową drzewa. Rodzic odczytuje wyrazy, a dziecko wskazuje poszczególne części drzewa
Wysłuchaj
opowiadania: „Drzewko Maciusia”
W parku,
na środku trawnika, rosła sobie płacząca brzózka. – Czy ona naprawdę płacze? –
zapytał Maciuś mamę, gdy zobaczył brzózkę po raz pierwszy. – Nie, nie płacze.
Dobrze jej w naszym parku, wesoło się zieleni. Nazwano ją tak dlatego, że ma
długie, delikatne i jakby ze smutkiem opuszczone gałązki. Maciek bardzo tę
brzózkę polubił. Kiedy przychodził do parku, już z daleka machał jej ręką. –
Dzień dobry – wołał. – Jak się miewasz? A brzoza szumiała na powitanie. Aż tu
pewnej wiosny wszystko się zmieniło. Ogrodnicy przez środek trawnika
przeprowadzili ścieżkę. I oto drzewko znalazło się na samym brzegu trawnika.
Będzie
mi teraz weselej – ucieszyła się brzózka – będę mogła z bliska przyglądać się
zabawom dzieci, a w dni upalne dam im schronienie w moim cieniu”. I kiedy na
ścieżkę po raz pierwszy wpadła gromadka dzieci, brzoza radośnie poruszyła
listkami. Ale dzieci wcale nie zwróciły na to uwagi. Biegały wesoło, krzycząc i
śmiejąc się. Jakiś chłopiec zatrzymał się na chwilę, ułamał gałązkę brzozy i
wymachując nią, pobiegł dalej. Odtąd z dnia na dzień coraz więcej było na
drzewku obłamanych gałązek. Na pniu pojawiły się nacięcia scyzorykiem. Kora w
wielu miejscach była naddarta. Dzieci, przebiegając, potrącały nieraz drzewko,
czasem któreś próbowało wdrapać się na nie. Tak się złożyło, że Maciek długo
nie przychodził do parku. A kiedy wreszcie wybrał się tam z mamą, wcale swojej
brzózki nie poznał. – Z daleka wydawała mi się znacznie ładniejsza – westchnął.
– Tak, była ładniejsza, kiedy bezmyślne dzieci nie miały do niej dostępu –
powiedziała mama. Z żalem oglądali połamane gałązki, odrapaną scyzorykiem korę.
Maciek zaczął się zastanawiać, co zrobić, żeby dzieci nie niszczyły już tej
brzozy. Szedł obok mamy bardzo zamyślony. Zapomniał zupełnie o tym, że chciał
nazbierać kasztanów. Ale nic nie mógł wymyślić. Dopiero na drugi dzień, kiedy
opowiedział o swym zmartwieniu kolegom, Jurkowi i Władkowi, we trzech znaleźli
radę. – Będziemy teraz zawsze wracać ze szkoły przez park. Dużo dzieci tamtędy
wraca. Będziemy pilnować brzozy tak długo, dopóki wszystkie nie przejdą –
postanowili. I jeszcze – że na zakręcie ścieżki ułożą kamienie wzdłuż trawnika,
żeby nikt nie wpadł na brzozę. A na jej pniu powieszą tabliczkę z napisem: „Nie
niszczyć drzewka!” – Ten napis może nam zrobić mój brat . On już jest przecież w trzeciej klasie i
ma piątkę z pisania – rzekł Jurek.
Spróbuj
odpowiedzieć na pytania dotyczące treści opowiadania:
- Co rosło w parku na środku trawnika?
-
Dlaczego brzózka nazywała się płacząca?
- Co wydarzyło się pewnej wiosny?
- Jak zachowywały się dzieci w parku?
- Dlaczego Maciek nie poznał brzózki?
- Jakie rozwiązanie znalazł Maciek i jego
koledzy?
- Jak
myślicie, co by powiedziałoby drzewko, gdybyście łamali mu gałązki? Czy
płakałoby z bólu? Czy prosiłoby , żebyście przestali?
Policz ile
drzew jest w każdej ramce. Narysuj w
okienku tyle kropek ile jest drzew lub pokaż na palcach.
Zadane 5
Ułóż puzzle drzewo- wytnij a potem ułóż w całość.
Zadanie 6
Połącz drzewko
z jego cieniem.
Proszę o
wykonanie zadania w kartach pracy (4latki część 2 , nr 28).
Połączcie
białe miejsca na obrazku z odpowiednim fragmentem umieszczonym poniżej.
Zachęcamy dziecko do wypowiedzi zadając następujące pytania do ilustracji.
- Jak
myślicie, czy tak powinno wyglądać to
miejsce?
-Dlaczego
ludzie nie powinni wyrzucać śmieci do lasu?
Pięciolatki
wykonują zadanie w kartach pracy część
3, nr 77.
· Przyjrzyj się obrazkom i opowiedz co się na nich dzieje. Czy dzieci zachowują się właściwie i jak wygląda las po ich pobycie. Co należy zrobić, o czym należy pamiętać, aby nie szkodzić środowisku?
· Kolorowanie rysunków dzieci.
Zachęcam
do zabaw na świeżym powietrzu np. bieganie
slalomem między drzewkami, przeskakiwanie pomiędzy małymi kamyczkami. Spacer w
pobliżu domu – poszukiwanie koszy na śmieci i pojemników do segregowania
odpadów.
Zabawa muzyczno – ruchowa dla dzieci i rodziców. Miłej zabawy.
https://www.youtube.com/watch?v=Y4lnJz2BTJY
Pozdrawiam
Ewa
Wilczyńska
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.