poniedziałek, 15 czerwca 2020

Grupa Żabki - poniedziałek 15.06.2020.

Temat dnia na poniedziałek 15.06.2020: Światowy Dzień Wiatru.

Cele na dzisiaj:
· Zaznajomienie przedszkolaków z pojęciem wiatru,
· Rozwijanie sprawności manualnej.


15 czerwca obchodzimy Światowy Dzień Wiatru. W tym dniu WIATR ma swoje święto. Jako
żywioł potrafi być zarówno naszym sprzymierzeńcem, jak i wrogiem. Czasem przybiera postać orzeźwiającej bryzy, czasem niszczycielskiego tornada. Czym jest wiatr i co nam daje?
Wiatr to ruch powietrza. Powietrze to delikatna osłona ziemi, miejsce akumulacji  życiodajnego dla nas tlenu. Towarzyszy nam przez całe życie. Pierwszy i ostatni oddech oznacza początek i koniec życia. Często powietrze porównywane jest z wolnością. Człowiek od wieków podejmował próby wzbicia się w przestworza, oderwania od
ziemi. Ruch powietrza od prawieków był wykorzystywany jako źródło energii. Już przed naszą erą wiatr służył mieleniu zboża w młynach, pompowaniu wody i nawadnianiu pól uprawnych. Pierwsze wzmianki o wykorzystaniu wiatru za pomocą wiatraków pochodzą z 1750 r. p.n.e. i znajdują się w kodeksie Hammurabiego. W Indiach ok r. 400 p.n.e. po raz pierwszy zastosowano wiatrak do transportowania wody. Pierwsze wiatraki, jakie pojawiły się w Polsce i innych państwach Europy były prostymi drewnianymi budowlami. Elektryczność nie była jeszcze znana, a energia wiatru służyła głównie do mielenia ziarna na mąkę.

* Badamy powietrze
Co to jest wiatr i skąd się bierze? Czy można zobaczyć wiatr? Od czego zależy, że czasem wieje ciepły wiatr a czasem zimny? Poeksperymentuj z dziećmi. Materiały:
- balon, suszarka do włosów, kilka różnych pojemników, cienki worek na śmieci, słomki zginane (z „harmonijką”) i mały balonik dla każdego uczestnika (może być piłeczka pingpongowa)
Ustaw kilka naczyń różnej wielkości, zamkniętych (pustych) i otwartych, obok połóż worek z podwiniętymi brzegami. Zapytaj dzieci, co łączy te przedmioty, jaka jest ich cecha wspólna?
Są wypełnione powietrzem.
- Czy możemy zobaczyć powietrze? Czy możemy złapać powietrze? Spróbujcie złapać powietrze ręką.
Nie udaje się? A może coś złapaliście, tylko tego nie widać? Zademonstruj, jak możemy złapać powietrze – nabierz powietrze do worka na śmieci i chwyć oburącz, niech dzieci dotkną teraz worek i opiszą jak się zmienił.
- Czy możemy poczuć ruch powietrza? Pomachajcie przy twarzy ręką? Co czujecie? Poruszające się powietrze to wiatr.
- Jak jeszcze możemy odczuć wiatr: wystawcie rękę przed siebie i podmuchajcie na rękę, co czujecie?
Powietrze poruszające się, czyli wiatr.
- Czy wiatr jest ciepły czy zimny? To zależy, z którego miejsca wieje, czy z chłodnego, czy z nagrzanego.
Sprawdźmy to: włącz suszarkę i skieruj ją na dzieci w pewnej odległości. Jakie czujecie powietrze?
- A jak się wachlujecie? Jaki jest wtedy wiatr?
Co może wiatr? Jaka jest jego siła? Może unosić różne przedmioty, na przykład liście, pióra a czasem bywa tak silny, że wyrywa drzewa i dachy. Jak to się dzieje? Nadmuchaj balonik, włącz suszarkę i puść balonik nad suszarką. Balonik będzie się cały czas unosił, dotąd dopóki będzie włączona suszarka. Balonik utrzymuje się nad suszarką, ponieważ strumień powietrza unosi go do góry. Kiedy możemy obserwować takie zjawisko - unoszenia przedmiotów przy podwyższonej temperaturze? W czasie lotu balonem. Czasem w bardzo gorące dni możemy zaobserwować na niebie chmurę w kształcie grzyba, rozbudowaną w pionie – to chmura burzowa, powstała na skutek szybkiego wznoszenia się nagrzanego powietrza.
- Spróbujcie teraz sami podnieść balonik siłą powietrza z waszych płuc:
Rozdaj każdemu dziecku słomkę z końcówką harmonijkową oraz lekko nadmuchany balonik wielkości piłki tenisowej. Poproś dzieci, aby zakrzywiły swoje słomki i skierowały do góry. Teraz jedną ręką trzymajcie słomkę, drugą przytrzymujcie balonik tuż nad końcówką słomki skierowaną do góry. Nabierzcie powietrza i powoli go wydmuchujcie puszczając jednocześnie balonik. Spróbujcie jak najdłużej utrzymać balonik nad słomką, oczywiście bez trzymania balonika. Popracujcie nad techniką powolnego wdmuchiwania powietrza przez słomkę.

* Dzieci wykonują wiatraczek:



Pozdrawiam, Anna Duda.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.