Witam. Propozycja pracy dla "Kotków" na dzień 21.04.2020r.
- 5- latki - Sadzimy drzewko
karty pracy, cz. 4, s. 4, 5, Nauka… s. 29, 56.
1. Słuchanie wiersza Danuty Gellnerowej Co to jest przyroda?
To drzewa i kwiaty,
i liście, i woda.
Motyl nad łąką,
biała stokrotka.
Przyroda jest wokół,
wszędzie ją spotkasz.
Ptak rozśpiewany,
gadające świerszcze
Powiedzcie, proszę,
co jeszcze, co jeszcze.
Szanuj przyrodę, kochaj przyrodę.
Kwiatom w doniczkach nie żałuj wody
Dbaj o trawniki!
Niech koło domu będzie wesoło, będzie zielono
2. Rozmowa na temat wiersza.− Co to jest przyroda?
− Jak należy o nią dbać?
− Co to znaczy: szanować przyrodę?
3. Zrozumienie zależności występujących w świecie przyrody.
− Kto jest ważniejszy w przyrodzie – rośliny czy zwierzęta?
− Czy mogłyby żyć na świecie zwierzęta, gdyby nie było roślin?
− Co jest potrzebne do tego, aby mogły rosnąć rośliny?
4. Słuchanie ciekawostek na temat roślin.
Rośliny, tak jak ludzie i zwierzęta, oddychają: pochłaniają szkodliwe gazy (dwutlenek węgla), a wydzielają tlen, który jest potrzebny do oddychania ludziom i zwierzętom. Jeżeli ziemia, woda i powietrze są zanieczyszczone, to szkodzą ludziom, zwierzętom i roślinom, które wtedy chorują.
Wprowadzenie litery ż: małej i wielkiej, drukowanej i pisanej.
1. Oglądanie zdjęcia żab. Słuchanie ciekawostek na ich temat.
Żaby to rodzina płazów bezogonowych. W Polsce spotykamy: żaby jeziorkowe, żaby wodne, żaby śmieszki, żaby moczarowe, żaby dalmatyńskie, żaby trawne. Mają długi język, którym łowią pożywienie. Charakterystycznym elementem ich budowy są też wydłużone, tylne kończyny przystosowane do wykonywania skoków. Lubią wygrzewać się na słońcu, częściowo zanurzone w wodzie lub będąc na słonecznym brzegu. Gdy jest im gorąco – kąpią się. Jedzą owady (osy, muchy, mrówki...), pająki, małe ryby, ślimaki... Chętnie jedzą je jeże, dużo mniej chętnie – bociany (w czasie karmienia młodych zdarza im się łapać żaby).
2. Analiza i synteza słuchowa słowa żaba. • Dzielenie słowa żaba na sylaby i na głoski. − Co słyszycie na początku słowa żaba?
Co jest potrzebne aby drzewko mogło rosnąć - rozmowa
− Co jest potrzebne, żeby drzewko mogło rosnąć? (Światło, ziemia, woda, czyste powietrze).
− Co drzewo daje innym, np. ludziom, zwierzętom? (Produkuje tlen potrzebny do oddychania, jest pożywieniem dla zwierząt, jest schronieniem dla ptaków i owadów, latem chroni przed nadmiernym nasłonecznieniem).
- 6 - latki- Przyjaciele przyrody
karty pracy, cz. 4, s. 8, 9, karta pracy Czytam, piszę, liczę, s. 78.
− Co jest potrzebne, żeby drzewko mogło rosnąć? (Światło, ziemia, woda, czyste powietrze).
− Co drzewo daje innym, np. ludziom, zwierzętom? (Produkuje tlen potrzebny do oddychania, jest pożywieniem dla zwierząt, jest schronieniem dla ptaków i owadów, latem chroni przed nadmiernym nasłonecznieniem).
- 6 - latki- Przyjaciele przyrody
karty pracy, cz. 4, s. 8, 9, karta pracy Czytam, piszę, liczę, s. 78.
Oglądanie mapy fizycznej Polski; wskazywanie dużych obszarów leśnych, takich jak, np. Puszcza Białowieska, Puszcza Kampinoska, Świętokrzyski Park Narodowy, Tatrzański Park Narodowy.
Wyjaśnienie, że lasy są nazywane płucami Ziemi, bo produkują tlen, którym oddychamy, zatrzymują także pył i kurz, oczyszczając powietrze. Lasy to też domy zwierząt i teren, gdzie rośnie wiele roślin. Są również miejscem relaksu i odpoczynku dla nas, ludzi. Możemy w nich zbierać grzyby, jagody, poziomki, jeżyny, maliny… Z wybranych przez leśników drzew, po ich ścięciu i wysuszeniu, robimy meble, podłogi, a nawet domy. Drzewa iglaste (sosna, jodła, świerk) wydzielają olejki eteryczne, a z ich żywicy robi się syropy
Życzę miłego dnia. M.Matacz
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.