Temat dnia na wtorek 21.04.2020: Przyjaciele przyrody.
Cele na dziś:
· rozwijanie mowy,
· kształtowanie postaw proekologicznych,
· rozwijanie sprawności fizycznych.
* Oglądanie albumów, książek przedstawiających roślinność Polski, ze szczególnym zwróceniem uwagi na lasy (lub zdjęcia z Internetu).
* Oglądanie mapy fizycznej Polski; wskazywanie dużych obszarów leśnych, takich jak, np. Puszcza Białowieska, Puszcza Kampinoska, Świętokrzyski Park Narodowy, Tatrzański Park Narodowy.
* Wyjaśnienie, że lasy są nazywane płucami Ziemi, bo produkują tlen, którym oddychamy, zatrzymują także pył i kurz, oczyszczając powietrze. Lasy to też domy zwierząt i teren, gdzie rośnie wiele roślin. Są również miejscem relaksu i odpoczynku dla nas, ludzi. Możemy w nich zbierać grzyby, jagody, poziomki, jeżyny, maliny… Z wybranych przez leśników drzew, po ich ścięciu i wysuszeniu, robimy meble, podłogi, a nawet domy. Drzewa iglaste (sosna, jodła, świerk) wydzielają olejki eteryczne, a z ich żywicy robi się syropy.
* Zabawa graficzna Drzewko.
Dzieci dostają kartki z narysowanym konturem drzewa i oznaczeniem, jak je wypełnić. W zależności od kształtu drzewa, wypełniają je trójkątami, małymi kołami lub ukośnymi kreskami.
UKOŚNE KRESKI |
KOŁA |
TRÓJKĄTY |
* Karta pracy, cz. 4, s. 8, 9.
* Słuchanie wiersza A. Widzowskiej Przyjaciele przyrody.
- Oglądanie obrazków, porównywanie ich.
- Czym różnią się obrazki?
- Czy łatwo rozpoznać, że to jest to samo miejsce? Dlaczego?
- Który obrazek wam się podoba? Dlaczego?
- Czy dzieci z przedszkola wiedzą, że o Ziemię należy dbać? Dlaczego?
- Do czego zachęca wiersz?
- Co ma się stać tym, którzy nie dbają o przyrodę?
- Kończenie kolorowania obrazków i rysowanie po śladzie rysunku jeża.
* Karta pracy Czytam, piszę, liczę, s. 78.
- Czytanie, co robi przyjaciel przyrody.
- Oglądanie oznak przyjaciela przyrody. Projektowanie własnej oznaki.
* Ćwiczenia gimnastyczne – (metodą R. Labana).
- Wyczucie własnego ciała
Dzieci poruszają się w rytmie instrumentalnej wersji wybranej piosenki, według własnej inwencji twórczej. Gdy muzyka milknie, zatrzymują się, a następnie wykonują ćwiczenia wskazanych przez rodzica części ciała:
- ćwiczą głowę i szyję – wykonują skłony, skręty, krążenia,
- ćwiczą tułów – wykonują skłony, opady, skręty, krążenia,
- ćwiczą ramiona i dłonie – wykonują wymachy, wznosy, krążenia ramion i dłoni, ruchy palców, klaskanie,
- ćwiczą nogi i stopy – wykonują podskoki, wspięcia, wymachy, tupanie.
Gdy dzieci usłyszą dźwięki muzyki, powracają do swobodnej improwizacji ruchowej.
- Wyczucie siły (ciężaru)
-W lesie-
- Dzieci naśladują rąbanie drzewa siekierą, następnie – przewracanie go na ziemię mocnym pchnięciem – wykonują mocne i szybkie ruchy.
- Naśladują chwytanie za gałęzie, przeciąganie ściętych drzew, toczenie pni drzew – wykonują mocne i wolne ruchy.
- Naśladują zrywanie liści ze ściętych drzew – wykonują lekkie i szybkie ruchy.
- Naśladują podrzucanie zebranych liści do góry i spadanie liści na ziemię – wykonują lekkie i wolne ruchy.
- Wyczucie ciężaru ciała i przestrzeni
-Podmuch wiatru-
- Silny podmuch wiatru powoduje spadanie żołędzi z drzew – dzieci podskakują w górę w szybkim tempie, przechodzą do przysiadu.
- Wiatr unosi z ziemi liście do góry – z przysiadu, dzieci wykonują szybkie przejście do stania.
- Liście fruwają w powietrzu i powoli opadają – dzieci poruszają się w różnych kierunkach: na palcach, na lekko ugiętych kolanach, przechodzą do leżenia.
- Dzieci w biegu, wyciągają ramiona jak najwyżej i jak najdalej, łapią opadające liście.
- Przeskakują przez stosy liści i ścięte drzewa.
- Odpoczywają w różnych pozycjach, zajmując jak najwięcej miejsca – na polanie w słoneczny dzień, jak najmniej miejsca – pod drzewem, gdy pada deszcz.
- Wyczucie przestrzeni i czasu
-Szukanie zguby-
- Dzieci pogubiły w lesie ulubione maskotki, więc rozpoczynają poszukiwania – chodzą, biegają w różnych kierunkach, przyjmują pozycje na czworakach, w leżeniu, w klęku, wykonują skłony tułowia – szukają w trawie, pod liśćmi, zaglądają pod drzewa, krzaki.
- Wyczucie płynności ruchu i ciężaru
- Improwizacja ruchowa przy wersji instrumentalnej wybranej, rytmicznej piosenki.
- Improwizacja ruchowa do muzyki (w wysokim i w niskim rejestrze) – dzieci naśladują lekki lot pszczółki i ociężałe ruchy niedźwiedzia.
- Wyczucie płynności ruchu, przestrzeni i czasu
- Dzieci tańczą w rytmie wersji instrumentalnej wybranej, rytmicznej piosenki, na zmianę – zajmując jak największą przestrzeń wokół siebie i jak najmniejszą (np. w miejscu).
- Wyczucie świadomości własnego ciała
-Król drzew-
- Dzieci w siadzie prostym, naśladują przykrywanie swojego ciała liśćmi. Zaczynają od stóp i nóg, przechodzą do leżenia tyłem, kładą liście na brzuchu, klatce piersiowej, szyi i głowie, następnie powoli wstają – są królami drzew.
- Wyczucie ciężaru i siły ciała
-Spacer króla drzew-
- Dzieci poruszają się powoli, nie uginając kolan (na sztywnych nogach), przenosząc ciężar ciała, na zmianę, na prawą nogę, na lewą nogę, z ramionami wzniesionymi w górę, przy nagraniu wybranego utworu F. Chopina. Gdy muzyka milknie, zatrzymują się i otrzepują z liści:
głowę – wykonują delikatne, lekkie i wolne ruchy, tułów – lekkie i szybkie ruchy, nogi – mocne i szybkie ruchy (tupanie).
* Propozycje muzyczne:
Wersja instrumentalna:
Chopin:
Przyjemnej pracy, pozdrawiam Anna Duda.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.