poniedziałek, 20 kwietnia 2020

Grupa Żabki - poniedziałek 20.04.2020.

Temat dnia na poniedziałek 20.04.2020: Dbamy o Ziemię.

Cele na dziś:
· zapoznanie z literą ż – małą i wielką, drukowaną i pisaną,
· utrwalanie poznanych liter.
· rozwijanie sprawności manualnych.

*  Karta pracy, cz. 4, s. 3.
- Liczenie oczek na każdej kostce. Łączenie kostek z odpowiednimi cyframi. Wykonywanie obliczeń na palcach. Łączenie działań z odpowiednimi wynikami. Kończenie rysowania drzewka według wzoru.
-  Zabawa z rymowanką.
Dzieci uczą się rymowanki z pomocą rodzica. Potem mówią ją ze złością, strachem, smutkiem i radością.
O przyrodę dbamy!
Nie łamiemy,
nie niszczymy
i nic nie deptamy!

* Dzieci uczą rodziców piosenki z pokazywaniem: „My są żabki”
Wprowadzenie litery ż – małej i wielkiej, drukowanej i pisanej.
* Oglądanie zdjęcia żab. Słuchanie ciekawostek na ich temat.


- Żaby to rodzina płazów bezogonowych. W Polsce spotykamy: żaby jeziorkowe, żaby wodne, żaby śmieszki, żaby moczarowe, żaby dalmatyńskie, żaby trawne.
- Mają długi język, którym łowią pożywienie. Charakterystycznym elementem ich budowy są też wydłużone tylne kończyny przystosowane do wykonywania skoków.
- Lubią wygrzewać się na słońcu, częściowo zanurzone w wodzie lub będąc na słonecznym brzegu. Gdy jest im gorąco – kąpią się.
- Jedzą owady (osy, muchy, mrówki...), pająki, małe ryby, ślimaki...
- Chętnie jedzą je jeże, dużo mniej chętnie – bociany (w czasie karmienia młodych zdarza im się łapać żaby).
* Analiza i synteza słuchowa słowa żaba.
 - Dzielenie słowa żaba na sylaby i na głoski.
 - Co słyszycie na początku słowa żaba?
 - Podawanie przykładów słów rozpoczynających się głoską ż (żyrafa, żurek, żyrandol...), mających ją w środku (kożuch, mrożonki, bażant...).
(Występująca na końcu słów głoska ż brzmi często jak głoska sz).
 Z ilu głosek składa się słowo żaba?
*  Budowanie schematu słowa żaba.    
*  Określanie rodzaju głoski ż.
 - Wypowiadanie głoski ż długo: żżżyyyy...
 - Wypowiadanie głoski ż krótko: ż, ż, ż, ż, ż...
 - Co możecie powiedzieć o tej głosce? (Jest to spółgłoska i oznaczamy ją na niebiesko).
* Budowanie modelu słowa żaba, (na niebiesko spółgłoski, czerwony kolor samogłoski).
*  Podawanie przykładów imion rozpoczynających się głoską ż (Żaneta, Żelisław...).
*  Analiza i synteza słuchowa imienia Żaneta.
- Dzielenie imienia na sylaby, na głoski; budowanie jego schematu, modelu.
* Rodzic wyjaśnia dziecku, że jest jeszcze inny zapis głoski ż – dwuznak rz.

* Karta pracy, cz. 4, s. 4, 5, 6, 7.
- Dzielenie nazw obrazków na głoski. Rysowanie pod obrazkami odpowiedniej liczby okienek. Czytanie połączeń litery ż z poznanymi literami.
- Określanie, co dzieje się na obrazku. Czytanie tekstu.
- Czytanie wyrazów. Liczenie w nich liter, zaznaczanie ich liczby według wzoru. Czytanie wyrazów powstałych z połączenia sylab. Czytanie tekstu.
- Pisanie liter ż, Ż po śladzie, a potem – samodzielnie.

* Śpiewanie piosenki: „Była sobie żabka mała”.


* Propozycja pracy plastycznej: Żabka z płyty CD.



Przyjemnej pracy, pozdrawiam Anna Duda.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.