poniedziałek, 27 kwietnia 2020

Grupa Żabki - poniedziałek 27.04.2020.

Temat dnia na poniedziałek 27.04.2020: H jak hamak.

Cele na dziś:
· zapoznanie z literą h – małą i wielką, drukowaną i pisaną,
· utrwalanie poznanych liter,
· poznawanie zjawiska powstawania cienia.

* Wprowadzenie litery h – małej i wielkiej, drukowanej i pisanej.
* Oglądanie hulajnogi.


 - Dzięki czemu hulajnoga się porusza?
 - Od czego zależy szybkość jej poruszania się?
 - Dlaczego ma taką nazwę?
 - Czym jeszcze możemy poruszać się po podwórku?

*  Analiza i synteza słuchowa słowa hulajnoga.
 - Dzielenie słowa hulajnoga na sylaby i na głoski.
 - Co słyszycie na początku słowa hulajnoga?
 - Podawanie przykładów słów rozpoczynających się głoską h (hak, hamak, homar...), mających ją w środku (echo, rachunek, marchewka...) oraz na końcu (dach, groch, pech...).
 - Z ilu głosek składa się słowo hulajnoga?

* Budowanie schematu słowa hulajnoga. (kwadraciki)

* Określanie rodzaju głoski h.
 Wypowiadanie głoski h długo: hhhyyyy...
 Wypowiadanie głoski h krótko: h, h, h, h, h...
 Co możecie powiedzieć o tej głosce? (Jest to spółgłoska).

* Budowanie modelu słowa hulajnoga (kolor niebieski i czerwony)
* Podawanie imion rozpoczynających się głoską h (Hania, Hela, Heniek, Hubert...).
* Analiza i synteza słuchowa imienia Hubert.
* Dzielenie imienia na sylaby, na głoski; budowanie jego schematu, modelu.

* Karty pracy, cz. 4, s. 14, 15, 16, 17.
 Oglądanie obrazka; wskazywanie tego, co w swojej nazwie ma głoskę h. Czytanie tekstu.
 Dzielenie nazw obrazków na głoski. Rysowanie pod obrazkami odpowiedniej liczby okienek. Czytanie połączeń litery h z poznanymi literami. Kolorowanie liter tworzących wyraz hulajnoga.
 Czytanie wyrazów. Odszukiwanie ich na obrazku gałęzi i otaczanie pętlami. Czytanie zdań. Naklejanie obok nich numerów odpowiednich ilustracji.
 Pisanie liter h, H po śladach, a potem – samodzielnie.
* Karta pracy Czytam, piszę, liczę, s. 80.
Numerowanie kolejnych obrazków znanej baśni według kolejności zdarzeń. Opowiadanie baśni. Czytanie wyrazów utworzonych z sylab. Pisanie liter h, H.

* Rozmowa na temat: Co to jest teatr? – odwołanie się do wiadomości oraz przeżyć i doświadczeń dzieci.
 Czy teatr to tylko budynek?
 Co jest jeszcze potrzebne, aby stworzyć teatr?
 Czy w teatrze występują tylko ludzie?

*  Karta pracy Czytam, piszę, liczę, s. 81.
 - Czytanie tekstu. Wyjaśnianie znaczenia wyrazów.
 - Kończenie rysowania maski. Kolorowanie jej.


* Poznawanie zjawiska powstawania cienia.
 Co to jest cień?
 Czy cień zawsze jest widoczny? Kiedy go nie widzimy?
 Co jest potrzebne do tego, żeby powstał cień?

Światło (sztuczne lub naturalne) rozchodzi się po liniach prostych zwanych promieniami. Czasem te promienie napotykają na swojej drodze różne przeszkody i wtedy tworzy się cień.
* Ćwiczenia z lampą – obserwowanie powstawania cienia. Ćwiczenie należy wykonać wieczorem
Rodzic zapala lampę, której światło jest skierowane na ekran lub na pustą ścianę. Bierze trzy duże klocki lub inne przedmioty, które układa w trzech różnych miejscach: jeden klocek obok lampy, drugi za lampą, a trzeci między lampą a ekranem, na który pada światło.
 Który klocek daje cień? Dlaczego?

Cień powstaje tylko wtedy, gdy światło pada na dany przedmiot. Cień widoczny jest na ekranie, na który pada światło. Światło daje promienie, które biegną w postaci linii prostych. Jeżeli na drodze tych promieni jest przeszkoda, której nie mogą ominąć, to w miejscu, do którego nie dotrą, tworzy się cień.
* Zabawy z cieniem.
Dzieci umieszczają różne przedmioty na tle ekranu, na który pada światło lampy, i obserwują powstające cienie. Poruszają przedmiotami, obserwując, jak zmienia się wielkość cienia.

* Przykład zabawy z cieniem:


Pozdrawiam, Anna Duda.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.