Temat dnia na piątek 24.04.2020: Segregujemy śmieci.
Cele na dzisiaj:
· rozwijanie mowy,
· zachęcanie do dbania o własne otoczenie.
* Rozmowa na temat: Zaczyna się od jajeczka.
Jakie zwierzęta wykluwają się z jajek? (Jaszczurki, ptaki, owady, żaby, ryby).
Czy wszystkie jajka są takie same?
Czy wszystkie zwierzęta wykluwają się tak jak ptaki?
Ciekawostki
Jajeczka, które składa ryba, to ikra.
Bielinek kapustnik składa jajeczka na liściu, którym będą się żywiły gąsienice.
Ślimak składa bardzo dużo jajeczek na ziemi i wcale się nimi nie interesuje.
Biedronki, tak jak motyle, składają jajeczka na liściach.
Jajeczka żaby to skrzek.
* Oglądanie zdjęć, obrazków przedstawiających cykl rozwojowy żaby (książki, albumy, Internet) – przypomnienie wiadomości na ten temat.
Gdzie żaba składa swoje jajeczka?
Co powstaje z tych jajeczek?
Jak wygląda kijanka? Czy jest podobna do żaby?
Jak się zmienia?
* Życie żaby:
* Rozmowa na temat: Dlaczego sprzątamy, wywozimy śmieci?
* Słuchanie opowiadania B. Kosmowskiej Dziwny mecz koszykówki
– Dziś nauczymy się, jak sprzątać świat – powiedziała nasza pani, a cała klasa w śmiech!
– Świat jest za wielki! – zawołał Kuba.
– Wszyscy go brudzą! – dodała Klara.
– Bez sensu! – prychnęła Miłka. – Nie mogę sprzątnąć pokoju, to jak mam odkurzyć świat?
– Jesteśmy za mali, żeby robić porządek na całej Ziemi! – poparł ją Maciek. A Maciek wszystko wie najlepiej.
– To prawda – uśmiechnęła się pani. – Jesteście mali, ale już potraficie nieźle bałaganić. Aby wasz mały świat lśnił i błyszczał, musicie poznać kilka sposobów na utrzymanie porządku
Wymyśliłam ciekawą zabawę…
– Sprzątanie zawsze jest nudne! – przerwał niegrzecznie Karol, nasz najlepszy klasowy koszykarz.
– A gra w kosza? – pani uśmiechnęła się do Karola. – Czy też jest nudna?
– Zagrajmy w kosza! – Karolowi zaświeciły się oczy.
– Właśnie to zrobimy! – odpowiedziała tajemniczo pani i postawiła na swoim biurku kolorowe wiaderka.
– To będą kosze do naszej gry – oznajmiła. – Spójrzcie, czym będziemy do nich celować…
Patrzyliśmy z niedowierzaniem, jak pani wyciąga z wielkich toreb coraz bardziej zdumiewające przedmioty. Kartony po mleku i sokach, gazety, pocięte papierki, butelki i słoiki. Jakieś metalowe zakrętki i gwoździe. Nawet ogryzki jabłek, nieświeże owoce i ziemniaczane obierki! Biurko powoli zamieniało się w barwny śmietnik. A pani z dziecięcą radością śmieciła dalej! „O rany! Gdyby teraz ktoś ważny zobaczył naszą panią, pewnie dostałaby uwagę do dziennika!” – pomyślałam z przestrachem. Bo my bardzo lubimy naszą panią.
– Na co czekacie? – pani spojrzała na nas ze zdumieniem. – Do roboty! Mam tu jeszcze sporo różnych śmieci. Rozrzućmy je wokół siebie!
Natychmiast ruszyliśmy z pomocą. A kiedy już udało nam się zrobić bardzo, ale to bardzo wielki bałagan, spojrzeliśmy z przerażeniem po naszych ławkach. Wszędzie walały się niepotrzebne i zużyte rzeczy.
– Brzydko tu. Jak w moim pokoju – szepnął Jasiek.
– Brudno jak na naszym podwórku – westchnęła Laura.
– A zatem – pani włożyła na głowę czapkę z napisem „Ratownik świata” – przejmuję dowództwo w akcji: „Trafiaj celnie do kosza”.
To była cudowna zabawa! Otrzymaliśmy zadanie, aby do wiaderek, czyli koszy, jak upierał się Karol, wrzucać właściwe śmieci. Pani przygotowała dla nas czapki z takimi napisami, jakie widniały na koszach. Niebieskie były z hasłem PAPIER. Żółte – PLASTIK I METAL. Na białych czapkach napisano SZKŁO BEZBARWNE, a na zielonych – SZKŁO KOLOROWE. Ja krążyłam po klasie w czarnej czapce, na której widniały słowa: ODPADY MIESZANE. Pięć drużyn prześcigało się, aby jak najszybciej zapełnić swoje wiaderka. Klasa piękniała z każdą chwilą. Nigdy nie sądziłam, że sprzątanie może być takie przyjemne! A kiedy już wszystkie śmieci znalazły się we właściwych koszach, pani wyjaśniła nam, do czego służy taka segregacja.
– Czy ktoś wie, co oznacza słowo recykling? – zapytała.
– To robienie nowych rzeczy ze starych! – wykrzyknął Maciek, bo on wszystko wie najlepiej.
– Brawo! – zgodziła się pani. – Pomyślcie, jak łatwo zdobyć surowce na nowe rzeczy. Wystarczy zadbać o stare. Jeśli je zbierzemy do wspólnego kosza, czyli kontenera, mogą stać się po raz kolejny szkłem, plastikiem albo metalem. Dlatego segregacja śmieci oraz sprzątanie są takie ważne.
– Recykling, recykling – powtarzał Kuba, kiedy wracaliśmy ze szkoły. – Wiesz, Zośka, to dobrze brzmi, ten recykling – powiedział wreszcie. – Chyba tak nazwę mojego psa. Tata powiedział, że będę mógł go mieć, jak zacznę dbać o porządek…
* Rozmowa na temat opowiadania.
Co zaproponowała pani dzieciom?
Na czym polegał ten mecz koszykówki?
Co nam daje segregowanie śmieci?
Wyjaśnienie pojęcia recykling.
- Jest to robienie nowych rzeczy ze starych. Jeśli zbierzemy razem odpady szklane czy metalowe, to po przerobieniu znów będą szkłem czy metalem.
- Określanie kolorów pojemników na dane odpady.
* Karta pracy Czytam, piszę, liczę, s. 79.
Łączenie zdjęć różnych śmieci z obrazkami odpowiednich pojemników. Pisanie liter ż, Ż.
*Sprzątanie podwórka
Rozmowa na temat: Dlaczego sprzątamy?
* Zanim wyjdziemy sprzątać, zachęcam do obejrzenia filmu:
Miłego weekendu, Anna Duda.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.