niedziela, 5 kwietnia 2020

Grupa Żabki - poniedziałek 06.04.2020r.

Grupa Żabki:

Temat dnia na poniedziałek 6.04.2020: Wielkanoc. J jak jajka.

Cele na dzisiaj:
· zapoznanie z literą j – małą i wielką, drukowaną i pisaną,
· utrwalanie poznanych liter,
· kultywowanie tradycji, zwyczajów rodzinnych związanych ze Świętami Wielkanocnymi.

*  Karta pracy Czytam, piszę, liczę, s. 75.
Czytanie tekstu. Kończenie kolorowania obrazka.
* Słuchanie ciekawostek na temat Wielkanocy.
 - Wielkanoc nazywana jest Świętem Zmartwychwstania Pańskiego. Chrześcijanie obchodzą ją na pamiątkę zmartwychwstania Chrystusa. Wierzą, że ofiarował swoje życie, żeby odkupić winy ludzi.
 - Zwierzęciem ofiarnym przez wiele, wiele lat był baranek, dlatego został on symbolem ofiary Chrystusa.
 - Jajka z czasem zaczęto święcić, traktując je jako symbol rodzącego się życia.
 - Zające traktowano jako symbol płodności, dostatku i wierzono, że to zając przynosi świąteczne jajka.
 - Ważnym symbolem zbliżających się świąt jest Niedziela Palmowa, podczas której święcone są palmy. To nawiązanie do witania Chrystusa wjeżdżającego do Jerozolimy.
- Ważnym symbolem Wielkanocy są pisanki. Tradycja malowania jajek jest znana od starożytności. Do farbowania jaj używano: łupinek cebuli, wstążek owsa, szpinaku, kory drzew. W niektórych regionach Polski wydrapywano wzory na pomalowanych skorupkach lub oklejano jajka sitowiem, wycinankami z papieru, tkaniną…

* Wprowadzenie litery j – małej i wielkiej, drukowanej i pisanej.
*  Zapoznanie z budową jajka.
Rodzic rozbija jajko – rozdziela je. Dzieci oglądają żółtko i białko, nazywają je.
* Wymienianie potraw sporządzanych z jajek.
* Podawanie nazw zwierząt, które wykluły się z jajek (ptaki, węże, krokodyle, dinozaury...).
* Analiza i synteza słuchowa słowa jajko.
 Dzielenie słowa jajko na sylaby.
 Dzielenie słowa jajko na głoski.
 Co słyszycie na początku słowa jajko?
 Podawanie przykładów słów rozpoczynających się głoską j (jeleń, jagody, jogurt...), mających ją w środku (kajak, fajka, bajka...) oraz na końcu (kraj, maj, klej...).

* Podawanie rymów do podanych słów. Np.
pisanki – firanki, falbanki, kołysanki, malowanki…
baranek – dzbanek, ganek,
zajączek – pączek, bączek,
jajka – bajka, fajka…

* Karty pracy, cz. 3, s. 72, 73, 74, 75.
- Określanie, co dzieje się na obrazku. Wskazywanie tego, co w nazwie zawiera głoskę j. Czytanie tekstu.
- Dzielenie nazw obrazków na głoski. Rysowanie pod obrazkami odpowiedniej liczby okienek.
- Czytanie połączeń litery j z poznanymi literami. Łączenie liniami rymujących się wyrazów.
- Czytanie, jaki jest baranek, a jaka jest pisanka.


Pozdrawiam i życzę miłego dnia, Anna Duda

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.