- liczmany, kartoniki z cyframi 1‒9 i liczbą 10, karteczki, karty pracy, cz. 4, s. 50, 51
Rodzinny obrazek – wykonanie prezentu dla rodziców.
1. Zapoznanie z wierszem K. Datkun-Czerniak Dla mamy.
– Co narysowało dziecko dla mamy?
– Dlaczego wykonało obrazek?
Mam papier i kredki,
piękne, kolorowe
Narysuję – Mamusiu
obrazek dla Ciebie
Będą chmurki, słoneczko
i tęcza na niebie
Narysuję najpiękniej
bo tak kocham Ciebie!
Ekspresja słowna – Co lubią nasi rodzice? Kończenie zdań: Moja mama lubi… Mój tata lubi… Moi rodzice lubią, gdy ja…
Wykonanie pracy plastycznej.
Zaproponowanie wykonania rodzinnego obrazka w prezencie dla mamy i taty z okazji ich świąt;
Zapoznanie z fragmentami wiersza A. Nosalskiego O dwunastu braciach.
• Podczas słuchania wiersza dzieci podają nazwy kolejnych miesięcy
Chodzi po świecie dwunastu braci.
Są to miesiące, pewno je znacie.
I pewno wiecie, że do nas w gości
przychodzą zawsze w tej kolejności:
pierwszy co roku zjawia się styczeń
i bardzo mroźny bywa zazwyczaj. (…)
Następny z braci to srogi luty,
w lodową zbroję cały zakuty. (…)
Marzec ze śniegu ziemię uprząta
miotłą ze złotych promyków słonka. (…)
Kwiecień nie czeka. Bardzo się spieszy,
aby na drzewach listki rozwiesić. (…)
Wreszcie się zjawia maj wystrojony
i bzu przynosi pełne brzemiona. (…)
Drogą do lasu idzie już czerwiec
z wiązanką chabrów i dzbanem czernic. (…)
Lipiec w upale dźwiga strudzony
ogromne kosze wiśni czerwonych. (…)
Sierpień się spieszy, jak tylko może,
by sprzątnąć z pola dojrzałe zboże. (…)
Oto już wrzesień zbiera ziemniaki
i do odlotu szykuje ptaki. (…)
Idzie polami rudy październik
i mgły rozwiesza wśród pustych ściernisk. (…)
Listopad, zwykle wietrzny i dżdżysty,
wymiata stosy opadłych liści. (…)
Przybywa grudzień, z braci ostatni,
by drzewom białe nałożyć czapki. (…)
I tak miesiące wciąż się zmieniają,
chodząc po świecie swoim zwyczajem.
Lecz razem spotkać im się nie zdarzy,
chyba, że… w kalendarzu
Utrwalanie nazw miesięcy.
• Dzieci wymieniają nazwy miesięcy i układają przed sobą przy każdej wypowiadanej nazwie jeden klocek; liczą klocki; określają, ile miesięcy ma rok.
• Określają, które miesiące związane są z poszczególnymi porami roku: grudzień, styczeń, luty – miesiące zimowe; marzec, kwiecień, maj – wiosenne; czerwiec, lipiec, sierpień – letnie; wrzesień, październik, listopad – jesienne.
• Określają, ile jest miesięcy w każdej porze roku
Określają aktualną porę roku; nazywają porę roku, która występowała przed wiosną i tę, która nadejdzie po niej.
• Podają nazwę obecnego miesiąca; mówią, jak nazywał się miesiąc występujący przed majem i jak nazywa się ten, który będzie po nim; określają, w jakim miesiącu jest Dzień Matki (maj), a w jakim – Dzień Ojca (czerwiec).
• Określają, którym z kolei miesiącem jest miesiąc wymieniony, np. luty – drugim; czerwiec – szóstym; wrzesień – dziewiątym.
• Nazywają określane przez nauczyciela miesiące, np. Czwartym miesiącem w roku jest… (kwiecień); Siódmym miesiącem w roku jest… (lipiec).
Utrwalanie nazw dni tygodnia.
• Dzieci określają, jak nazywa się obecny dzień tygodnia, jak nazywał się dzień, który był wczoraj i jaki dzień będzie jutro.
• Określają, jak nazywają się, np. pierwszy, piąty i siódmy dzień tygodnia.
• Określają, którym z kolei dniem tygodnia jest, np. wtorek, czwartek, sobota.
Zapoznanie z treścią wiersza K. Datkun-Czerniak Szczęście.
Określanie przez dzieci, co autorka wiersza nazywa szczęściem.
Wypowiedzi dzieci o tym, co dla nich jest szczęściem, kiedy są szczęśliwe; podkreślenie znaczenia posiadania rodziny, bliskich i przyjaciół. Szczęście to: Szczęście to wszystko, co jest dookoła:
– uśmiech taty i mamy
– spadające z drzewa kasztany – zimne lody w gorący czas – udany rysunek – i gdy ktoś chwali nas
Utrwalanie nazw miesięcy.
• Dzieci wymieniają nazwy miesięcy i układają przed sobą przy każdej wypowiadanej nazwie jeden klocek; liczą klocki; określają, ile miesięcy ma rok.
• Określają, które miesiące związane są z poszczególnymi porami roku: grudzień, styczeń, luty – miesiące zimowe; marzec, kwiecień, maj – wiosenne; czerwiec, lipiec, sierpień – letnie; wrzesień, październik, listopad – jesienne.
• Określają, ile jest miesięcy w każdej porze roku
Określają aktualną porę roku; nazywają porę roku, która występowała przed wiosną i tę, która nadejdzie po niej.
• Podają nazwę obecnego miesiąca; mówią, jak nazywał się miesiąc występujący przed majem i jak nazywa się ten, który będzie po nim; określają, w jakim miesiącu jest Dzień Matki (maj), a w jakim – Dzień Ojca (czerwiec).
• Określają, którym z kolei miesiącem jest miesiąc wymieniony, np. luty – drugim; czerwiec – szóstym; wrzesień – dziewiątym.
• Nazywają określane przez nauczyciela miesiące, np. Czwartym miesiącem w roku jest… (kwiecień); Siódmym miesiącem w roku jest… (lipiec).
Utrwalanie nazw dni tygodnia.
• Dzieci określają, jak nazywa się obecny dzień tygodnia, jak nazywał się dzień, który był wczoraj i jaki dzień będzie jutro.
• Określają, jak nazywają się, np. pierwszy, piąty i siódmy dzień tygodnia.
• Określają, którym z kolei dniem tygodnia jest, np. wtorek, czwartek, sobota.
Zapoznanie z treścią wiersza K. Datkun-Czerniak Szczęście.
Określanie przez dzieci, co autorka wiersza nazywa szczęściem.
Wypowiedzi dzieci o tym, co dla nich jest szczęściem, kiedy są szczęśliwe; podkreślenie znaczenia posiadania rodziny, bliskich i przyjaciół. Szczęście to: Szczęście to wszystko, co jest dookoła:
– uśmiech taty i mamy
– spadające z drzewa kasztany – zimne lody w gorący czas – udany rysunek – i gdy ktoś chwali nas
Szczęście to wszystko, co jest dookoła:
ludzie, drzewa, przedszkole i szkoła.
Szczęście mam – gdy nie jestem sam!
Szczęście, że jestem, tu na ziemi,
pomiędzy ludźmi bliskimi.
• Nauka wiersza.- 6 - latki - Magiczna wróżka
- Wyprawka plastyczna – domino wyrazowo-obrazkowe, karty pracy, cz. 4, s. 54, 55.
Słuchanie piosenki Magiczna wróżka
Rozmowa na temat piosenki.
− Jak jest zbudowana piosenka?
− Jaka jest mama z piosenki?
− Co lubi i co robi mama z piosenki?
Nauka I zwrotki i refrenu piosenki fragmentami, metodą ze słuchu
Układanie domina obrazkowo-wyrazowego (Wyprawka plastyczna nr 22–23)
M.Matacz
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.