Witam. Propozycja pracy dla "Kotków" na dzień 08.05.2020r.
ćwiczenia ruchowe dla wszystkich dzieci:
- 5 - latki - Trębacz z wieży mariackiej
- karta pracy, cz. 4, s. 27, Przygotowanie… s. 23, Nauka… s. 61
1. Przygotowanie do czytania, pisania, liczenia, s. 23.
• Nazwanie rysunków. Podzielenie ich nazw na głoski. Dorysowanie lub skreślenie okienek pod rysunkami tak, aby ich liczba odpowiadała liczbie głosek w ich nazwach.
2. Nauka czytania, pisania, liczenia, s. 61.
• Pisanie liter w liniaturze.
Opowiadanie na podstawie utworu Z. Chmurowej O trębaczu z wieży mariackiej.
1. Słuchanie opowiadania. Dzień był letni, skwarny. Upał ciągle wzrastał. Strażnicy krakowscy nie strzegli dziś miasta. Wszyscy w cieniu murów zasnęli snem twardym, odkładając na bok ciężkie halabardy. Drzemią więc strażnicy, słońce z nieba praży... a tu się do miasta zbliżają Tatarzy. Choć upał, w czapczyskach futrzanych na głowach. Chcą bogaty Kraków spalić i zrabować? I co teraz będzie? Kto ludzi ostrzeże? Szczęściem trębacz wchodzi na mariacką wieżę. Zaraz zagra hejnał w cztery świata strony. Wtem dostrzegł Tatarów na koniach spienionych. Trębacz przerażony ścisnął trąbkę w garści. – Trzeba zawiadomić miasto o napaści! Uniósł trąbkę w górę i wnet z całej mocy zaczął grać rozgłośnie hejnał za hejnałem. Tym graniem ostrzegł wszystkich ludzi w mieście. Strażnicy na murach ocknęli się wreszcie. Zawrzały ulice jak hucząca rzeka. Pobici Tatarzy musieli uciekać. Wszyscy gnali wroga: i młodzi, i starzy. Hura! Gdzie pieprz rośnie uciekli Tatarzy. A trąbka wciąż grała swój hejnał dopóty, póki nie umilkła, przerwawszy w pół nuty... – Zwycięstwo! Gdzie trębacz? Sprowadzić go z wieży! – Wiwat, wiwat trębacz! Lecz trębacz już nie żył. Dosięgła go mściwa Tatarzyna strzała. Dlatego to trąbka swą nutę przerwała... Brzmi hejnał krakowski srebrnym echem co dnia, gdy nagle w pół tonu ustaje melodia – jakby ją ktoś nagle nożycami przeciął. Dlaczego? Już teraz wiadomo jest dzieciom: na pamiątkę chwili, gdy grał trębacz chwacki swój ostatni hejnał na wieży mariackiej.
- karta pracy, cz. 4, s. 27, Przygotowanie… s. 23, Nauka… s. 61
1. Przygotowanie do czytania, pisania, liczenia, s. 23.
• Nazwanie rysunków. Podzielenie ich nazw na głoski. Dorysowanie lub skreślenie okienek pod rysunkami tak, aby ich liczba odpowiadała liczbie głosek w ich nazwach.
2. Nauka czytania, pisania, liczenia, s. 61.
• Pisanie liter w liniaturze.
Opowiadanie na podstawie utworu Z. Chmurowej O trębaczu z wieży mariackiej.
1. Słuchanie opowiadania. Dzień był letni, skwarny. Upał ciągle wzrastał. Strażnicy krakowscy nie strzegli dziś miasta. Wszyscy w cieniu murów zasnęli snem twardym, odkładając na bok ciężkie halabardy. Drzemią więc strażnicy, słońce z nieba praży... a tu się do miasta zbliżają Tatarzy. Choć upał, w czapczyskach futrzanych na głowach. Chcą bogaty Kraków spalić i zrabować? I co teraz będzie? Kto ludzi ostrzeże? Szczęściem trębacz wchodzi na mariacką wieżę. Zaraz zagra hejnał w cztery świata strony. Wtem dostrzegł Tatarów na koniach spienionych. Trębacz przerażony ścisnął trąbkę w garści. – Trzeba zawiadomić miasto o napaści! Uniósł trąbkę w górę i wnet z całej mocy zaczął grać rozgłośnie hejnał za hejnałem. Tym graniem ostrzegł wszystkich ludzi w mieście. Strażnicy na murach ocknęli się wreszcie. Zawrzały ulice jak hucząca rzeka. Pobici Tatarzy musieli uciekać. Wszyscy gnali wroga: i młodzi, i starzy. Hura! Gdzie pieprz rośnie uciekli Tatarzy. A trąbka wciąż grała swój hejnał dopóty, póki nie umilkła, przerwawszy w pół nuty... – Zwycięstwo! Gdzie trębacz? Sprowadzić go z wieży! – Wiwat, wiwat trębacz! Lecz trębacz już nie żył. Dosięgła go mściwa Tatarzyna strzała. Dlatego to trąbka swą nutę przerwała... Brzmi hejnał krakowski srebrnym echem co dnia, gdy nagle w pół tonu ustaje melodia – jakby ją ktoś nagle nożycami przeciął. Dlaczego? Już teraz wiadomo jest dzieciom: na pamiątkę chwili, gdy grał trębacz chwacki swój ostatni hejnał na wieży mariackiej.
2. Rozmowa na temat opowiadania.
– Czy strażnicy pilnowali Krakowa?
– Kto ostrzegł mieszkańców?
– Czy obronili miasto?
– Co się stało z trębaczem?
– Jak krakowianie upamiętnili to wydarzenie?
3. Słuchanie nagrania hejnału z Wieży Mariackiej
budowa trąbki:
- 6 - latki - Polska w Unii Europejskiej
- Czytam, piszę, liczę, s. 87, karty pracy, cz. 4, s. 38, 39
Oglądanie mapy Europy, wskazywanie na niej Polski; słuchanie, odczytanych przez rodzica, nazw sąsiadów Polski.
Słuchanie nazw państw należących do UE.
2. Wykonanie na podwieczorek pizzy na gotowym spodzie
Krótka rozmowa na temat pizzy.
− Z jakiego kraju pochodzi to danie?
− Z czego się je wykonuje?
− Jaką pizzę lubicie?
Wykonanie pizzy.
Dzieci dostają upieczone ciasto (np. w kształcie koła o średnicy 15 cm). Smarują je keczupem i nakładają wybrane dodatki. Na koniec dodają starty żółty ser.
Pozdrawiam i życzę smacznego. M.Matacz
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.