poniedziałek, 11 maja 2020

Grupa Kotki - wtorek 12.05.2020.

Witam. Propozycja pracy dla "Kotków" na dzień 12.05.2020r.

Gimnastyka Poranna dla wszystkich dzieci :


                    - 5 - latki -  Poznajemy naszą miejscowość.
                    - karta pracy, cz. 4, s. 31, Przygotowanie… s. 24, 59.

Rozmowa na temat charakterystycznych miejsc w swojej miejscowości, które warto odwiedzić

Wypowiedzi dzieci na temat ich miejscowości.
– Z czego znany jest nasz region?
– Co jest najbardziej charakterystyczne w naszej miejscowości?
– Co się wam najbardziej podoba?
– Czego chcielibyście się dowiedzieć o swoim regionie?

 Rysowanie herbu swojej miejscowości


Plik:POL gmina Trzebieszów COA.svg – Wikipedia, wolna encyklopedia

Miejsce, które najbardziej lubię – wyrażanie swoich spostrzeżeń i odczuć za pomocą ekspresji plastycznej.
• Rysowanie pastelami olejnymi miejsc, które dzieci najbardziej lubią w swojej miejscowości, często odwiedzają z rodzicami, chciałyby, aby na zawsze pozostały, by mogły tam chodzić w przyszłości i pokazywać je swoim dzieciom.


                   - 6- latki - . Orzeł biały.
                   -  karta pracy Czytam, piszę, liczę, s. 84, karty pracy, cz. 4, s. 31, 32, 33

. Dobieranie zdań do obrazków (Wyprawka plastyczna)
 Dzieci naklejają na kartce obrazki, a pod nimi zdania i je odczytują.
Zdania:
Pani Alina gra na flecie.
To są gitara i saksofon.
Tata Karola kieruje autobusem.
Karolina robi babki z piasku.

1. Karta pracy, cz. 4, s. 32.
Oglądanie zdjęcia. Określanie, co jest na nim przedstawione. Czytanie tekstu. Odpowiadanie na pytania:
− W jakim państwie mieszkamy?
− Kim jesteśmy?
− Jakie są symbole narodowe Polski?
− Gdzie leży Polska?
• Rysowanie szlaczków po śladach, a potem – samodzielnie.
2. Oglądanie mapy fizycznej Polski.

Polska moja Ojczyzna
• Wskazywanie najdłuższych rzek, odczytywanie ich nazw.
• Pokazywanie przez nauczyciela: stolicy Polski – Warszawy, gór (miejsca pomarańczowe), odczytywanie ich nazw; nizin (zielone miejsca); morza – Bałtyku; miejsca, gdzie znajduje się miejscowość dzieci.

 Omówienie wyglądu godła i flagi Polski





Wykonanie pracy plastycznej Orzeł biały (Wyprawka plastyczna).

1. Słuchanie rymowanki.
Jest taki znak bliski Polakom
– w czerwonym polu orzeł biały.
Ten znak to nasze godło,
pamiętaj o tym – Polaku mały.

Opowiadanie M. Orłonia O Lechu i białym orle.


Strudzona była drużyna Lecha. Ile to już dni wędrówki mieli poza sobą? Ile wykarczowanych drzew? Ile przebytych brodów rzecznych? Ile zwierzyny padło pod strzałami z łuków i ostrzami oszczepów? Ile ognisk rozpalono po drodze? Któż to zliczy? Szli tak, by znaleźć miejsce na założenie grodu, by znaleźć ziemię, na którą sprowadzą żony i dzieci, aby osiąść tu na zawsze. Odpoczywali właśnie po kolejnym męczącym dniu wędrówki. Część wojów legła w cieniu rozłożystych dębów, część poiła strudzone konie, część przygotowywała jadło na wieczerzę. Od rozpalonych ognisk szedł zapach dymu i pieczonego mięsiwa. Lech stał na skraju puszczy, wodził wzrokiem po rozciągającej się przed nim równinie i zamyślił się głęboko. Może wspominał braci: Czecha i Rusa, z którymi rozstał się niedawno? Oni również poszli szukać sposobnego miejsca na osiedlenie. A może wracał myślami do ziemi, z której wyszli, w której pozostawili swoich współplemieńców? A może rozważał, czy by nie osiąść właśnie tu, na tej równinie na skraju puszczy? Przecież puszcza w zwierzynę bogata, ziemia zda się urodzaj zapowiadać, a jeziora rybę wszelką obiecują. Ale ziemi, na której mają rodzić się ich dzieci i wnuki, nie wybiera się pochopnie. To jest ziemia na zawsze. Może więc są ziemie piękniejsze, bogatsze, bezpieczniejsze? Myślał być może nad tym Lech, wodząc wzrokiem po równinie i bezchmurnym niebie. Nagle ptak nieznany pojawił się nad jego głową. Połyskiwał bielą szeroko rozpostartych skrzydeł. Potem zatoczył łuk nad wiekowym dębem, rosnącym na skraju puszczy, na niewielkim wzgórzu. Lech, zaciekawiony ptakiem i jego dziwnym lotem, zbliżył się do drzewa i ujrzał w nim gniazdo wielkie i wychylające się z niego główki białych piskląt. Otwarte dziobki prosiły o pokarm. Białopióry ptak przysiadł na skraju gniazda i troskliwie je karmił. Ożywił się nagle Lech, rozchmurzyło się jego czoło i gromkim głosem wojów do siebie przywołał. A gdy przy nim stanęli, powiedział: – Tu zostaniemy. Tu będzie nasze gniazdo. Aten biały ptak, karmiący pisklęta – naszym znakiem. A gród, który zbudujemy, Gnieznem nazwiemy. Ucieszyli się wojowie, że zakończyła się ich uciążliwa wędrówka, że miejsca swego doszli i głośnym „hura!” postanowienie Lecha poparli. I w ten sposób biały orzeł stał się ptakiem królewskim na ziemi Lecha, i tak doszło do powstania pierwszego grodu, później Gnieznem zwanego
Odpowiedz na pytania:
− Czego szukał Lech ze swoją drużyną?
− Czy miejsce, w którym przystanęli, spodobało mu się?
− Co robił orzeł, którego dojrzał Lech?
− Czy Lech zdecydował się osiąść w tym miejscu?
− Jak nazwał gród, który tam zbudował?
− Co było jego znakiem?



 (Wyprawka plastyczna nr 19). - Kolorowanie rysunku godła według wzoru. Wycinanie godła.

Piosenka "Jesteśmy Polką i Polakiem": 




Pozdrawiam, M. Matacz

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.