wtorek, 5 maja 2020

LOGOPEDIA


Witajcie Przedszkolaki!

Dzisiejsze zadania będą dotyczyły prawidłowej wymowy "sz". Wszystkich, ćwiczących ze mną wymowę tej głoski, proszę o uwagę.

Najpierw spróbujmy poćwiczyć buzię:
  1. Język naśladuje dzięcioła,który stuka w pień drzewa- otwieramy buzię, czubek języka stuka za górnymi zębami po wałku dziąsłowym.
  2. Język "huśta się"- czubkiem języka oblizujemy górne dziąsła.
  3. Język "wita się" z każdym zębem- buzia otwarta, czubkiem języka dotykamy każdego zęba ugóry.
  4. Język "maluje sufit"- buzia otwarta, czubek języka przesuwa się od górnych zębów stronę gardła. Język "rysuje" po górnym podniebieniu kółeczka ,kropki, kreseczki.
  5. Na zmianę pokażcie uśmiech i "pyszczek rybi"( wargi zaokrąglone) przy złączonych zębach.

A co powiecie na kilka ćwiczeń oddechowych?
  1. Spróbujcie nadmuchać balonik lub zdmuchnąć świeczkę.
  2. Chuchnijcie na zmarznięte ręce.
  3. Naśladujmy "lokomotywę", która wydmuchuje nadmiar pary: fffff,szszszsz.
  4. Robimy "wyścigi chrupek" na stole.
  5. Robimy "zdmuchiwanie mlecza"- dmuchajmy długo ,aż spadną wszystkie nasionka.
  6. Spróbujcie "schłodzić gorącą zupę"poprzez dmuchanie ciągłym strumieniem

A tak wygląda buzia przy wymowie "sz":


Przypomnijmy sobie co potrafi szumieć? Jeśli umiecie, powtórzcie wierszyk.

Szumi morze – szszsz...
Szumi wiatr – szszsz...
Szumi woda – szszsz...
Szumi las – szszsz...
Szumią drzewa – szszsz...
Szumią liście – szszsz...

Szumię ja – szszsz...
Szumisz ty – szszsz...
Szumi mama – szszsz...
Szumi tata – szszsz
Szumi miś – szszsz...


Spróbujcie zamienić się w"Króla wiatrów" i naśladować szumienie: głośno, cicho, długo ,krótko w odpowiednich momentach podczas słuchania poniższego opowiadania.

Za siedmioma lasami, za siedmioma rzekami na ogromnej górze mieszka Król Wiatrów. Wiosną wiatr zlatuje z góry i głośno szumi szszsz budząc zwierzęta ze snu zimowego. Z kolei w sadzie szumi łagodnie szszsz, by nie postrącać płatków z kwitnących drzew. Latem najczęściej leży w hamaku rozwieszonym wśród drzew, które szumią cichutko szszsz. Obserwuje bawiące się dzieci. Gdy nad placem zabaw zbierają się chmury mocno szumi szszsz, by je rozpędzić. Kiedy słońce mocno świeci i dzieciom jest bardzo gorąco, wtedy szumi lekko szszsz. Jesienią zaś przegania czarne, listopadowe chmury, szumiąc groźnie szszsz. Zagląda przy tym do okien, by zobaczyć jak bawią się dzieci w domach i przedszkolach. Stuka w okienka i szumi łagodnie szszsz, aby dzieci wpuściły go do środka. Lecz dzieci wołają: - wietrzyku psotniku masz chmurki przegonić szszsz, utulić sarenki w lesie szszsz, kałuże osuszyć szszsz i liście posprzątać szszsz, bez ciebie cóż zrobi jesień? Gdy przychodzi mroźna, sroga zima wiatr hula po świecie najwięcej i głośno woła szszsz.
Spośród poniższych obrazków, wskażcie takie, które rozpoczynają się sylabą SZA. Powtórzcie nazwy wszystkich obrazków-wyrazy z "sz".












Zobaczycie poniżej trzy obrazki w każdym rzędzie. Który spośród obrazków nie pasuje do pozostałych dwóch? Uzasadnij. Pamiętaj , że w tych wyrazach pojawia się "sz"

I RZĄD




II RZĄD 




III RZĄD





Spróbujmy na koniec posłuchać wiersza, w którym pojawia się często głoska "sz"


Pozdrawiam
Anna Tchórzewska

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.