Witajcie Przedszkolaki!
Dzisiejsze zadania będą dotyczyły
prawidłowej wymowy "sz". Wszystkich, ćwiczących ze mną
wymowę tej głoski, proszę o uwagę.
Najpierw spróbujmy poćwiczyć buzię:
- Język naśladuje dzięcioła,który stuka w pień drzewa- otwieramy buzię, czubek języka stuka za górnymi zębami po wałku dziąsłowym.
- Język "huśta się"- czubkiem języka oblizujemy górne dziąsła.
- Język "wita się" z każdym zębem- buzia otwarta, czubkiem języka dotykamy każdego zęba ugóry.
- Język "maluje sufit"- buzia otwarta, czubek języka przesuwa się od górnych zębów stronę gardła. Język "rysuje" po górnym podniebieniu kółeczka ,kropki, kreseczki.
- Na zmianę pokażcie uśmiech i "pyszczek rybi"( wargi zaokrąglone) przy złączonych zębach.
A co powiecie na kilka ćwiczeń
oddechowych?
- Spróbujcie nadmuchać balonik lub zdmuchnąć świeczkę.
- Chuchnijcie na zmarznięte ręce.
- Naśladujmy "lokomotywę", która wydmuchuje nadmiar pary: fffff,szszszsz.
- Robimy "wyścigi chrupek" na stole.
- Robimy "zdmuchiwanie mlecza"- dmuchajmy długo ,aż spadną wszystkie nasionka.
- Spróbujcie "schłodzić gorącą zupę"poprzez dmuchanie ciągłym strumieniem
A tak wygląda buzia przy wymowie
"sz":
Przypomnijmy sobie co potrafi
szumieć? Jeśli umiecie, powtórzcie wierszyk.
Szumi morze – szszsz...
Szumi wiatr – szszsz...
Szumi woda – szszsz...
Szumi las – szszsz...
Szumią drzewa – szszsz...
Szumią liście – szszsz...
Szumię ja – szszsz...
Szumisz ty – szszsz...
Szumi mama – szszsz...
Szumi tata – szszsz
Szumi miś – szszsz...
Szumi wiatr – szszsz...
Szumi woda – szszsz...
Szumi las – szszsz...
Szumią drzewa – szszsz...
Szumią liście – szszsz...
Szumię ja – szszsz...
Szumisz ty – szszsz...
Szumi mama – szszsz...
Szumi tata – szszsz
Szumi miś – szszsz...
Spróbujcie zamienić się w"Króla
wiatrów" i naśladować szumienie: głośno, cicho, długo
,krótko w odpowiednich momentach podczas słuchania poniższego
opowiadania.
Za siedmioma lasami, za siedmioma
rzekami na ogromnej górze mieszka Król Wiatrów. Wiosną wiatr
zlatuje z góry i głośno szumi szszsz budząc zwierzęta ze
snu zimowego. Z kolei w sadzie szumi łagodnie szszsz, by nie
postrącać płatków z kwitnących drzew. Latem najczęściej leży
w hamaku rozwieszonym wśród drzew, które szumią cichutko szszsz.
Obserwuje bawiące się dzieci. Gdy nad placem zabaw zbierają się
chmury mocno szumi szszsz, by je rozpędzić. Kiedy słońce
mocno świeci i dzieciom jest bardzo gorąco, wtedy szumi lekko
szszsz. Jesienią zaś przegania czarne, listopadowe chmury,
szumiąc groźnie szszsz. Zagląda przy tym do okien, by
zobaczyć jak bawią się dzieci w domach i przedszkolach. Stuka w
okienka i szumi łagodnie szszsz, aby dzieci wpuściły go do
środka. Lecz dzieci wołają: - wietrzyku psotniku masz chmurki
przegonić szszsz, utulić sarenki w lesie szszsz,
kałuże osuszyć szszsz i liście posprzątać szszsz,
bez ciebie cóż zrobi jesień? Gdy przychodzi mroźna, sroga zima
wiatr hula po świecie najwięcej i głośno woła szszsz.
Spośród poniższych obrazków,
wskażcie takie, które rozpoczynają się sylabą SZA. Powtórzcie
nazwy wszystkich obrazków-wyrazy z "sz".
Zobaczycie poniżej trzy obrazki w
każdym rzędzie. Który spośród obrazków nie pasuje do
pozostałych dwóch? Uzasadnij. Pamiętaj , że w tych wyrazach
pojawia się "sz"
I RZĄD
II RZĄD
III RZĄD
Spróbujmy na koniec posłuchać
wiersza, w którym pojawia się często głoska "sz"
Pozdrawiam
Anna Tchórzewska
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.